PWB - Good Habit vs Bad Habit

Assalamualaikum :) 

     Saya ni memang tak bolh boleh nak nafikan, macam manusia lain, saya pun d ada tabiat baik dan buruk juga kan. CUma cuma, kita ini lah, sama ada nak usahakan untuk mengamalkan tabiat baik itu secara berterusan atau tidak? nak buang tabiat buruk atau tidak? Sebagai contoh, satu masalah yang say saya ada ialah saya selalu hilang kunci bilik. Bila nak pergi kelas, baru huru-hara nak cari mana pula hilangk hilangnya kunci ni? Kadang-kadang tertinggal bas hanya kerana tak jumpa kunci.

     Jadi saya kena didik diri saya untuk jadikan tabiat, letak kunci rumah tu di satu tempat khas. Bila masuk saja ke dalam bilik, terus gantung kunci rumah bersebeha bersebelahan suis lampu. Bila nak keluar dari balik, terus capai kunci semasa nak tutup lamput lampu bilik. Senang nak nampak, ada atau tak kunci rumah? Dan tidak lah juga saya ni terlupa nak ambil kunci rumah bila keluar bilik. Kadang-kadang tu terkunci pintu bilik, tapi kunci nya di dalam bilik. Macam mana tu?

     Alhamdulillah, nampaknyua nampan nak nampaknya usaha saya untuk memastikan kunci tidak hilang dan tidak tertinga tertingga tertinggal ini menemui jalan penyelasaian. Sekarang ini dah tak ada masalah hilang atau tinggal kunci lagi dah. Tapi bukan itu bermakna usaha saya untuk membetuk membentuk taiat tabiat a yang baik sudah selesai, masih banyak lagi tabiat lain yang perlu dipupuk. Semua ini kena buat satu-satu dan tidak terburu-buru. Kena ubah sekarang, tak boleh tangguh!

Mengendap adalah tabiat yang buruk :)


 Dzureen Darwis.

9 Komen:

tenku butang berkata...

hu3.. teringat kat my hubby.. selalu gak macam tu.. kalau teman jumpa teman sangkutkan or letak satu tempat.. sebab xnk nanti dia cari, dia ngomel marah kita lak.. hu3

tenku butang berkata...

cumey miaw2 hitam tuu..

Dzureen Darwis berkata...

Mak saya dulu selalu cakap, barang yang selalu hilang gantung kat leher, mesti tak hilang. Haha

Dzureen Darwis berkata...

Namanya Kuro, dah hilang :(

Tinta Lana berkata...

Salam.

Well..stiap org mmg ada habit baik n buruk reen..1st step, kenal pasti antara duanya. Yg mana baik, kita terus amalkan smpai bila2.

Yg buruk ni..mcmna nak bagi baik. Kena study dulu lah, knapa kita salu buat yg buruk tu, sbb kita malas ke, sbb tak terdidik dan terbiasa dari kecil ke. Dah kenal pasti reason, baru fikir pula cra nak atasinya.

Akak.. tak suka lipat baju,ekekeke. Suka bilik nmpk kemas tpi tak suka lipat baju,acane tu?hehehhe. So, solution nya..nak bilik sntiasa kemas, nak taknak, kena lipat baju. hehehe.

Aku Penghibur berkata...

hahaha teringat kat mak.. mak kata kalau mata acik boleh tanggal ,agaknye bersepah2 dan lupa letak mana.. (ayat perli) untuk acik yg pelupa nie

Vee berkata...

saya suka simpan duit kat byk tpt . bila nak guna ... mmg kekdg lupa letak mana ... heheheee

Mieza Jhaa K berkata...

Kena buat kunci pendua byk2 letak kt mana2..senang..kikiki

Kesuma Angsana berkata...

hehehe biasalah tu !

Catat Ulasan

Terima kasih kerana sudi membaca dan meninggalkan komen :)

/
Blogger Widgets

Terima kasih sudi singgah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
© 2009 | My Mini Self | Por *Templates para VOCÊ*