Mengantuk Dalam Kelas atau Ofis




Rasanya dah lama sangat tak menaip sambil senyum sorang-sorang depan laptop ni. Sejak balik dari Johor ke Miri, kami masih belum ada sambungan internet yang tetap lagi jadi menangis juga la rindukan dunia blogging.

Hari ini nak share sikit apa yang saya akan buat kalau saya mengantuk di dalam kelas, kuliah atau semasa bekerja. Mana yang berpatutan atau agak-agak mujarab tu boleh la korang cuba juga ok?

1. Mandi
Tapi kalau kita dah kat tempat kerja takkan la nak gi washroom mandi sekejap kan? Maksud saya tu, pastikan kita ni mandi sebelum gi kelas atau kerja. Ini memang serius, nampak kelakar tapi mandi sangat penting. Selain badan segar, badan pun ada wangi. Baru lah classmate korang tak pengsan dalam kelas berhawa dingin kalau korang tak mandi. Haihhh

2. Minum air
Bila ngantuk-ngantuk dalam kelas tu, cepat-cepat grab botol air korang dan minum seteguk dua air. Biasanya cikgu tak akan marah, melainkan kalau bulan puasa kot? Heh. Kalau kat tempat kerja pun boleh praktikkan juga. Tapi biasanya tempat kerja ada pantri, so jangan kata minum,makan pun boleh!

3. Kunyah snek
Kalau macam sya, suka beli Mentos Mint sebab saya tak prefer gula getah. Malas nak cari tong sampah untuk buang. Kalau bukan gula-gula pun, kunyah lah kacang ke ape ke, tapi tengok lah situasi, jangan pula bawa nasi ayam masuk kuliah. Nanti satu kuliah tu semua pandang slack je kat korang, terutamanya bila mereka belum ambil lunch lagi.

4. Pergi ke tandas
Yang ini saya selalu buat. Sebab biasanya bekerja atau belajar di bilik berhawa dingin sejuk gila jadi selain mendorong saya tidur, bilik yang sejuk juga mengganggu konsentrasi saya buat kerja so saya jalan-jalan sambil menuju ke tandas. Lepas tu simbah sikit air kat muka, amacam? Ngantuk lagi ke?

5. Duduk tegak
Kalau dah rasa macam ada feel nak tidur tu, bangun! bangun! jangan duk sandar lagi kat kerusi tu, jangan letak kepala atas meja. Duduk tegak buka mata besar-besar. Baru lah ada semangat sikit. 

6. Tanya soalan kepada guru
Ini khas untuk yang belajar, agak-agak nak terlelap tu angkat tangan dan bertanya, tapi pastikan soalan yang berkenaan dengan pelajaran ye. Jangan pula mamai-mamai tu tanya benda pelik-pelik pulak. Nanti haru biru jadinya

Korang pula macam mana? Kongsikan cara korang di ruangan komen di bawah tentang bagaimana korang atasi masalah mengantuk di dalam kelas atau pun di tempat kerja. 

8 Komen:

Siti Nooryanawati Mohamed berkata...

Olololololo.....kiutnya kitten tu. Geram je tengok.
Hihihihi...kalau akak ngantuk dalam kelas, memang minum air @ makan gula2. Memang laku kalau bawa gula2 g kelas taw. Hahaha~

Farah Waheda Wahid berkata...

tapi kalau dah ngantuk tu akan tetap mengantuk... hu hu hu...

Wan Maruzen Wan Husain berkata...

comelnye kucing tu...kalau mengantuk gi tandas cuci muke.

Mizz Aiza (Dunia Kecil) berkata...

akak kalau ngantuk bangun dan jalan-jalan kat luar sambil buat senaman ringan..

Kathy R'bain berkata...

menariklah...kathy kalau ngantuk cuci muka lah..

Naniey Jemiey berkata...

menarik juga..nanaiey kalau ngantuk masuk toilet n basuh muka.. xkira lah tanggal mekap ke tak..asalkan hilang ngantuk..hehe

Qaseh Wee berkata...

ada satu masa saya sdg tgk runningman tapi mata mengantuk tahap gaban . jadi saya mkn biskut utk hilangkan mengantuk . saya tertidur dgn biskut di dalam mulut ... heheheee

Gee Lion berkata...

selalu bila mengantuk sangat, saya tinggalkan kerja sekejap then pergi jalan2 kat luar ofis. aci tak gitu? nasib baik bos tak tanya g mana.. heheh..

Catat Ulasan

Terima kasih kerana sudi membaca dan meninggalkan komen :)

/
Blogger Widgets

Terima kasih sudi singgah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
© 2009 | My Mini Self | Por *Templates para VOCÊ*